
W grze Dispel możemy wytrenować naszą postać w jednej z czterech profesji: Wojownik, Rycerz, Mag i Łucznik. Prócz tego istnieją cztery atrybuty: siła (obrażenia zadawane bronią do walki w zwarciu), zwinność (zdolność do trafiania i unikania ciosów), mądrość (zapas energii magicznej i moc magiczna) i tężyzna fizyczna (zapas energii życiowej). Jak nietrudno się domyślić, zależnie od wybranej specjalizacji powinniśmy skupić się na określonych atrybutach. Dla czarodzieja najpraktyczniejszym będzie inwestowanie w tężyznę i mądrość, dla rycerza/wojownika - tężyznę, zwinność i siłę, a dla łucznika - zwinność i tężyznę. Warto też w tym miejscu zaznaczyć, że prawie każdy element uzbrojenia posiada pewne wymagania dla konkretnego atrybutu postaci. By skorzystać z np. laski 9 niezbędne jest posiadanie minimum 110 pkt. mądrości. Generalnie im lepszy przedmiot, tym wyższe wymagania.
Podczas tworzenia postaci mamy do rozdzielenia 5 pkt. na atrybuty początkowe. Nie jest ich wiele, mimo tego faktu powinniśmy jednak mądrze je zagospodarować adekwatnie do wybranej klasy. Bardzo nam to ułatwi przejście przez pierwsze etapy gry, które dla niejednego mogą okazać się trudne.
Z czasem, gdy będziemy już zabijać bestie i wykonywać zadania, zaczniemy zdobywać pkt. doświadczenia i "wskakiwać" na kolejne poziomy rozwoju postaci. Z każdym takim "skokiem" automatycznie regenerują się zapasy PM i PZ, a gracz otrzymuje 10 pkt. atrybutu do rozdzielenia. Wraz z rozwojem bohatera konieczny do wejścia na następny poziom próg pkt. doświadczenia rośnie, a co za tym idzie - "level upy" zaczynają stawać się rzadkością.

Prócz atrybutów istnieją umiejętności:
- broń tnąca
- broń obuchowa
- broń drzewcowa
- łucznictwo
- magia
Jedną wybieramy podczas tworzenia postaci. Bohater specjalizujący się w np. broni tnącej będzie korzystał z wszelkiej maści mieczy, specjalizujący się w łucznictwie - z łuków.
Istnieją też innego rodzaju umiejętności. W odróżnieniu od powyższych te nabywamy podczas samej rozgrywki i możemy wyspecjalizować się w każdej (o ile pozwoli na to sakiewka ;>). A są to:
a) Włamywanie - umożliwia otwieranie zamkniętych skrzyń/drzwi z użyciem wytrycha. Szansa na otwarcie jest uzależniona od poziomu umiejętności.
b) Targowanie - umożliwia przeprowadzanie korzystniejszych transakcji handlowych. Szansa na wytargowanie niższej ceny i wysokość upustu jest zależna od poziomu umiejętności.
c) Percepcja - Teoretycznie ma ona pomagać w poszukiwaniu ukrytych przedmiotów, jednak mimo faktu, że ją rozwinąłem, nigdy do końca nie zrozumiałem na jakiej zasadzie działa w grze.
d) Kieszonkostwo - zdolność do opróżniania ludziom kieszeni. Nie korzystałem nigdy z kieszonkostwa, mogę się jedynie domyślać na jakiej zasadzie działa (udostępnienie odpowiednich opcji dialogowych przy rozmowie).
e) Rozbrajanie pułapek - i z tej umiejętności nigdy nie korzystałem. Nie wiem w ogóle co twórcy gry mieli na myśli pisząc "pułapki".
W grze mamy również do czynienia z czymś takim, jak cechy:
- atak
- obrona
- trafienia
- uniki
- magiczna moc
Są one uzależnione od atrybutów i elementów uzbrojenia naszej postaci. W szczegóły się nie będę pakował, gdyż nie jestem pewien wszystkiego, a nie chcę wprowadzać w błąd.

